Patientenportaal Afspraakformulier

Top Huidzorg, praktijk voor Huid- en Oedeemtherapie

Binnen Top Huidzorg Drunen is Joyce Muskens, Huid- en oedeemtherapeut werkzaam.

U kunt terecht voor de behandeling van verschillende huidproblemen. Denk hierbij aan acne(-littekens), oedeem, (brandwond)littekens, fibromen/steelwratjes, spider naevus/verwijde bloedvaatjes. Joyce geeft advies en stelt samen een behandelplan op.

Het doel van de behandeling is het opheffen, verminderen en/of verbeteren van huidproblemen. In de praktijk wordt gewerkt met de nieuwste technieken en apparatuur om huidproblematiek effectief te verhelpen.

Joyce is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (www.huidtherapie.nl), Kwaliteitsregister Paramedici (www.kwaliteitsregisterparamedici.nl) en Huidtherapie regio Tilburg (www.huidtherapieregiotilburg.nl).

Acnetherapie

De huidtherapeut behandelt alle vormen van acne en acnelittekens. Puistjes of acne ontstaat ten gevolge van een overmatige talgproductie. Wanneer talg niet gelijkmatig kan afvloeien ontstaat er, onder invloed van opstapeling van oude huidcellen, een verstopte porie. Dit resulteert in het ontstaan van een puistje. De behandeling kan onder andere bestaan uit het manueel reinigen van de huid en/of aanbrengen van chemische peelings. In alle gevallen zal de huidtherapeut adviezen geven en zelfmanagement stimuleren met betrekking tot de thuisverzorging.

Oedeemtherapie

Door een stoornis in het lymfestelsel of vatenstelsel wordt overtollig weefselvocht onvoldoende afgevoerd. Vochtophoping, oftewel oedeem, in de huid en onderliggende weefsels veroorzaakt (pijnlijke) zwellingen en stijfheid.

De behandelmogelijkheden bestaan uit:

Littekentherapie

Door een verstoorde wondgenezing kunnen littekens verkleven. Dit kan erg pijnlijk en ontsierend zijn. Ook kunnen bewegingsbeperkingen optrekken door het strakke litteken. De therapeut kan door middel van therapie, zoals massage of aanvullende technieken, pijn en/of jeuk verminderen, verbeteren van de mobiliteit en evt. aanwezig huidreliëf egaliseren.

Huidtherapie na borstkanker

Vaak leidt de operatie van borstkanker tot vochtophopingen in het behandelde gebied. De huidtherapeut kan met oedeemtherapie pijn en stijfheid als gevolg van deze vochtophopingen verminderen. Wanneer er sprake is van een pijnlijk en/of vastzittend litteken, kan het toepassen van littekentherapie bijdragen aan vermindering en versoepeling van het littekenweefsel.

Medische nazorg bij Brandwonden

Brandwonden laten doorgaans ernstige littekens achter zowel lichamelijk als psychisch. De beweeglijkheid van de gewrichten kunnen beperkt worden. De littekens kunnen niet weggenomen worden, wel kan de therapeut voor verlichting en verzachting zorgen.

Fibromen

Fibromen zijn goedaardige, kleine gezwellen op de huid. Ze worden ook wel wild vlees of steelwratjes genoemd. De behandeling hiervan is niet noodzakelijk, maar kan esthetisch gezien wenselijk zijn. De huidtherapeut kan fibromen verwijderen door middel van coagulatie.

Spider Naevus

Een spider naevus is een plaatselijke verwijding van een huidvaatje. Het ziet eruit als een kleine rode stip met kleine uitlopers (zoals een spin). Deze is onschuldig en zal nooit kwaadaardig worden, maar kan cosmetisch wel storend zijn. De huidtherapeut behandelt een spider naevus veelal met coagulatie. Bij deze behandelmethode wordt het verwijde vaatje verhit, waardoor de vaatwanden verkleven, het vat niet meer functioneert en door het lichaam wordt opgeruimd.

Vergoeding

De meeste behandelingen worden geheel of gedeeltelijk vergoed door de zorgverzekeraar. Raadpleeg de zorgverzekeraar of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Topfysiotherapie Drunen heeft contracten met alle zorgverzekeraars.