Patiëntenportaal Neem contact op

Het sportende kind – gevolgen van te veel en te weinig sporten

Is je kind helemaal gek van sporten? Let op dat het niet te veel wordt. Hoeveel uur mag jouw jonge kind sporten? Een paar zaken om over na te denken.

Sporten is goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Eigenlijk net zo belangrijk als alle normale activiteiten zoals slapen, eten en douchen. Hoe jonger je kind in beweging komt hoe beter. Maar sporten kan ook te veel worden. Als je kind op meerdere sporten zit of een topsport beoefend kan het zijn dat je kind meer dan 10u in de week moet sporten.  

Kinderen mogen over het algemeen net zo veel sporten als volwassenen. Bij kinderen van 6 tot 14 jaar is het wel belangrijk dat zij veel variatie krijgen in bewegen en niet te veel dezelfde trainingsarbeid krijgen. Dit juist om de spierspanning, stabiliteit en rompbalans te verbeteren. Het is moeilijk om in het algemeen te zeggen hoeveel uur er veilig gesport mag worden. Dit is sterk afhankelijk per kind. Voor de één is dat maximaal 5 uur per week en voor de ander 15 uur.

Wat als mijn kind te weinig sport?

Kinderen kunnen ook te weinig sporten. De voornaamste oorzaak van de toename van blessures is het te weinig bewegen van kinderen tussen de 9 en 12 jaar. Onderzoek van VUmc laat zien dat de motorische vaardigheden van kinderen steeds slechter worden en dat dit leidt tot een grotere kans op ernstig letsel. Bijvoorbeeld door een val tijdens bewegingsonderwijs. Bij kinderen zijn goed ontwikkelde motorische vaardigheden essentieel om sportblessures te voorkomen.

Waar kun je als ouder op letten?

Kinderen hebben over het algemeen tussen hun 6e en 14e jaar groeispurten. Groeien kost veel energie en bij kinderen die te veel sporten kunnen er overbelastingsklachten ontstaan. Denk hierbij aan minder energie, minder eetlust, prikkelbaar gedrag en vooral meer stijfheid en pijn na het sporten.

Houden deze klachten langdurig aan? Twijfel dan niet om contact op te nemen met de trainer, huisarts of fysiotherapeut.

Het belangrijkste is dat er evenwicht is in het leven van je kind. Let erop dat je kind met veel plezier gaat sporten. Of alles nog goed gaat op school en of er ook nog tijd is om na school te spelen met vriendjes.

Wat zijn de meest voorkomende sportblessures bij kinderen?

Welke blessures er worden opgelopen verschillen per sport. Bij sporten waar je veel moet rennen, draaien en springen, zoals voetbal, hockey of basketbal, hebben de knieën het extra zwaar. De ellebogen en schouders zijn kwetsbaar bij turnen, en bij bovenhandse sporten als volleybal en tennis.

Jonge sporters tot en met 17 jaar zijn verantwoordelijk voor de meeste SEH-bezoeken in verband met een blessure, namelijk de helft van het totaal (49%), 57.200 in 2018.

 

 

 

TIP!

Is uw kind blessuregevoelig? Start eventueel met judo of zwemmen. Bij deze sporten raken de minste kinderen geblesseerd. Tijdens een judotraining leren kinderen hoe ze moeten vallen. Daarnaast is judo goed voor de eigenwaarde van kinderen en voor hun algehele motoriek. Zwemmen vereist veel controle over het hele lichaam. Blessures ontstaan meestal door verkeerde bewegingen. Zodra een kind zijn lichaam onder controle heeft, zal het minder snel een foute beweging maken en een blessure oplopen.

Diensten & specialisaties