Afspraak maken Vacature

Uw Topfysiotherapeut informeert u nader

Handtherapie is specifiek gericht op het mobiliseren, revalideren en pijnvrij maken van klachten aan de hand, pols, vingers en eveneens aan de arm. Uw handtherapeut bespreekt met u de behandeling die van toepassing is op uw situatie. Over diverse aandoeningen hebben we bondig informatie voor u in een digitale folder gezet.

Aandoeningen en behandelingen

Er zijn vele letsels of klachten die aanleiding zijn om contact op te nemen met de handtherapeut. In onderstaande lijst staan kort de aandoeningen, als u doorklikt kunt u er meer over lezen. Heeft u vragen over handtherapie, aarzelt u niet en stel gerust uw vragen. Wij zijn u graag van dienst. Voor onze contactgegevens kunt u hier terecht.

Boutonnière deformiteit

Dit wordt in de volksmond ook wel genoemd: het knoopsgat-fenomeen, als de strekpees van de hand of vinger is afgescheurd. Dit komt vaak voor bij het beoefenen van balsporten. Kenmerkend is de pijn en zwelling bij het middelste gewricht van de vinger. Vaak is het moeilijk om de vinger nog actief te strekken. In de folder over Boutonnière deformiteit vindt u achtergrondinformatie.

Buigpeesletsel

Hiervan is sprake als één of meerdere pezen in uw hand zijn gescheurd of doorgesneden. Het is dan moeilijk de vinger of vingers nog te buigen. Soms is reuma de oorzaak van het scheuren van de pezen. Na een operatie is de handtherapeut u van dienst met de nabehandeling en begeleiding bij de revalidatie. In de folder over Buigpeesletsel leest u hier meer over.

Buigpeesoperatie aan de duim

Na een buigpeesoperatie aan het duimgewricht kan uw handtherapeut u begeleiden bij een verantwoord revalidatieproces, zodat u uw duim en hand, stap voor stap weer zo optimaal mogelijk kunt gebruiken. In de folder Buigpeesoperatie aan de duim kunt u hier meer over lezen.

Carpaal Tunnel Syndroom

Dit is een beklemming van de middelste armzenuw -bij de zogeheten 'carpale tunnel'. Als u een tintelend of pijnlijk gevoel heeft aan de hand en vingers onderzoeken wij uw klacht. Bij geringe klachten is deze vaak van voorbijgaande aard. Soms is een spalk aan te bevelen om de pols rust te geven zodat de klachten af kunnen nemen. In andere gevallen kan een injectie of een operatie te adviseren zijn. Wij geven u graag advies. In de folder over het Carpaal Tunnel Syndroom leest u hier meer over.

CMC-I artrose

Artrose is een aandoening van de gewrichten. CMC-I artrose wordt ook wel 'huisvrouwenduim' genoemd. Er is in dit geval sprake van slijtage van de gewrichten. Dit kan leiden tot pijnklachten en stijfheid. Ten aanzien van artrose in de hand en arm geven wij u graag advies over de behandeling of nabehandeling na een operatie om weer zo goed mogelijk te kunnen functioneren in het dagelijks leven. In bepaalde gevallen kunnen we met preventieve behandeling verdere achteruitgang van het gewricht voorkomen. In de folder over CMC-I artrose krijgt u nadere uitleg.

Dystrofie

Hiervan spreken we bij 'regionale pijn' die optreedt na een operatie of een letsel. Het gaat om pijn, een zwelling, verschil in huidtemperatuur, huidverkleuring naar rood of blauw en verminderde beweeglijkheid. Wij onderzoeken uw klacht en geven advies over de behandeling en begeleiding die in uw geval het meest geschikt is. In de folder over Dystrofie vindt u meer informatie.

Ganglion

Dit is een goedaardige uitstulping -een cyste- aan de hand en pols. Mocht u hier hinder van ondervinden, dan kan de handtherapeut hier doormiddel van een spalk rust in bieden. Tevens krijgt u dan een trainingstraject aangeboden om uw polsstabilteit te vergroten.

Als deze zodanig lastig is dat u hem operatief heeft laten verwijderen, kan uw handtherapeut u van dienst zijn bij het bevorderen van het herstel. Doel is dat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. Vraagt u gerust om advies. In de folder Ganglion leest u hier meer over.

Gebroken pols

Eén van de meest voorkomende botbreuken is de polsbreuk. Wij geven u graag advies en zorgen voor een op úw situatie afgestemde behandeling om het proces van genezing zo optimaal te laten verlopen. In de folder Gebroken pols leest u er meer over.

M. Dupuytren - 'koetsiershand'

De aandoening van Dupuytren vraagt om intensieve zorg. Met behandeling door uw handtherapeut kunt u een goed resultaat bereiken. U vindt nadere informatie in onze folder over M. Dupuytren - Koetsiershand en in de folder met oefeningen over M. Dupuytrent - Koetsiershand.

M. Quervain - peesontsteking van de duim

Onze handtherapeut is u van dienst met advies en begeleiding als de pezen van uw duim zijn ontstoken. In M Quervain - ontsteking aan de duim leest u er meer over.

Mallet finger

Een Mallet finger ontstaat doordat u de gestrekte vinger stoot. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij het opmaken van een bed of wanneer er bij het sporten een bal op het gestrekte topje van de vinger terecht komt. Door dit ongeluk scheurt de strekpees los van de aanhechting aan het bot van het laatste vingerkootje. De behandeling van een Mallet finger kan heel goed zonder operatie plaatsvinden. In de meeste gevallen krijgt u een spalk. Deze spalk zorgt ervoor dat het eindgewricht (DIP-gewricht) in een overstrekte stand staat. Op deze manier kunnen de peesuiteinden weer aan elkaar groeien. Voor meer informatie verwijzen we u naar de folder Mallet finger.

Skiduim

Van een skiduim is sprake als de gewrichtsband aan de binnenzijde van de duim is gescheurd of verrekt. Hierdoor wordt het duimgewricht instabiel en het vermindert de functie van de duim. Na een operatie is de handtherapeut u van dienst met een spalk en oefentherapie om de spieren opnieuw te versterken. Een nadere toelichting leest u in de folder Skiduim.

SL laesie

Een scheur in de band tussen de handwortelbeentjes kan zorgen voor een snelle slijtage van de pols. Bij een SL laesie doet de pols zeer als u deze belast en vaak is een knik in de pols te voelen en te horen. Het is raadzaam niet met de klacht te blijven lopen. Uw handtherapeut geeft u graag advies. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de folder SL laesie.

Triggerfinger

Dit wordt ook wel een snapping finger of een springende vinger genoemd. Hierbij is één van de buigpezen in de handpalm verdikt. De oorzaak ligt in een chronische ontsteking. Als de klachten hebben geleid tot een operatie, is uw handtherapeut u van dienst bij het revalideren. U leest er meer over in Triggerfinger.

Volaire-plaat-letsel

De zogeheten volaireplaat in uw hand draagt bij aan de stabiliteit. Bij het overstrekken of achterover slaan van de vingers, is de volaireplaat beschadigd. Afhankelijk van de situatie kan er een operatie of een conservatieve behandeling plaatsvinden. In beide gevallen bieden wij u begeleiding en werken samen met u aan een verantwoorde revalidatie. Nadere informatie treft u aan in Volaire-plaat-letsel.

Spalk

Een spalk kan nodig zijn na een operatie, breuk of blessuren. Een spalk wordt veelal aangemeten om uw hand, pols of arm rust te bieden. Voor nadere informatie over kosten en onderhoud van uw spalk verwijzen wij naar de folder  Informatiefolder-Het-dragen-van-een-spalk.docx