Afspraak maken Online intake

Hoeveel eieren mag je eten per week?

NF Zeven eieren gezond
Geschreven door Freek Weijers op 01/04/2018

Het is Pasen en dat betekent dat er weer flink veel eieren zullen worden gegeten. Maar hoeveel eieren mag je eten per week en klopt het dat het eten van eieren het risico op hart- en vaatziekten verhoogt?

Advies Voedingscentrum

Het Voedingscentrum adviseert in de nieuwe Schijf van Vijf om maximaal twee tot drie eieren per week te eten. De samenstellers erkennen dat eieren rijk zijn aan vitamine A, vitamine B2, vitamine B12, vitamine D, foliumzuur, fosfor, seleen, ijzer en zink, maar stellen ook dat het “minder positief is” dat eieren cholesterol en verzadigd vet bevatten. Een recent onderzoek onder meer dan duizend volwassenen laat zien dat ook zeven eieren geen problemen oplevert. Zelfs niet bij personen die extra gevoelig zijn voor verhoogde cholesterolwaarden.

Cholesterol inname via voeding niet gerelateerd aan risico hart- en vaatziekten

Onderzoekers van de Kuopio Universiteit van Finland analyseerden de voedingsgegevens van meer dan 1000 Finse mannen tussen de 42 en 60 jaar. Deze werden gedurende 21 jaar verzameld binnen de Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study. Geen van de deelnemers had aan het begin van het onderzoek gediagnosticeerde hart- of vaatziekten. Uit het onderzoek blijkt dat een hoge inname van cholesterol via de voeding niet gerelateerd is aan het risico op hart- en vaatziekten.

Zeven eieren per week is gezond

Ook wanneer er specifiek naar de consumptie van eieren werd gekeken, bleek dit geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten met zich mee te brengen. Deze uitkomst geldt in ieder geval tot een inname van zeven eieren per week, het hoogste aantal dat er gemiddeld werd gegeten. Tevens bleek er geen verband te bestaan tussen cholesterol in de voeding en verdikking van de halsslagader. De dikte van de wand in deze ader is een marker voor subklinische atherosclerose. Eieren verhogen dus ook niet het risico op slagaderverkalking.

En verzadigd vet in eieren?

Aangezien de consumptie van eieren geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten met zich meebrengt, is het logisch dat ook de inname van verzadigd vet via eieren dit risico niet verhoogt. Bovendien zorgen verzadigde vetten ervoor dat de vertering vertraagt, waardoor men langer een verzadigd gevoel heeft. Verzadiging is de sterkste troef tegen overeten, bijvoorbeeld van producten met toegevoegd suiker. Van suiker wordt het inmiddels steeds duidelijker dat dit wel het risico op hart- en vaatziekten verhoogt.

Wil jij fitter worden, afvallen of jouw gezondheid onder controle krijgen door een gezonde leefstijl? Neem contact op met orthomoleculair therapeut Freek Weijers en ontvang persoonlijk advies.

 

 

Bron: Natura Foundation


Terug naar het overzicht