Afspraak maken Online afspraak maken

De belangrijkste tips bij rugpijn

shutterstock 209301169 small
Geschreven door Pascal Kuijlaars op 14/02/2016

Rugklachten zijn één van de meest voorkomende pijntjes die gezien worden door de fysiotherapeut. Opvallend hierbij is dat 90% van deze klachten a-specifiek zijn, dit wil zeggen dat er geen aanwijsbare schade verantwoordelijk is voor de pijn. Ook weten we dat het grootste deel van de mensen binnen een week weer herstelt van een periode van rugklachten. 90% van de mensen is binnen 4 weken weer van de klachten verlost. Heb je last van lage rugpijn? Je hebt zelf meer invloed op het beloop van jouw klachten dan je zelf denkt!!

Blijf bewegen
Omdat de meeste klachten gepaard gaan zonder schade van weefsel in de rug weten we dat het belangrijk is om te blijven bewegen. Met blijven bewegen bedoelen we vooral het afwisselen tussen verschillende houdingen. Probeer lang zitten, staan en liggen te voorkomen. Afwisselen tussen deze houdingen is het beste. Wanneer je een zittend beroep hebt, is het advies regelmatig even een micro-pauze in te lassen. Na elk half uur zitten toch even gaan staan, lopen of de rug bol/hol maken om de rug goed in beweging te houden. Zet desnoods een alarm om te zorgen dat je geen beweegmoment overslaat. Om goed in beweging te blijven raden we je aan te gaan lopen. Lopen, en met name stevig doorstappen, is goed voor de onderrug en beïnvloed positief het herstel op langer termijn. Wanneer de pijnklachten in het begin heftig zijn, is het niet altijd mogelijk om actief te blijven. Wanneer het niet anders kan, pak dan de eerste 2 dagen wat meer rust. Zorg er wel voor dat de activiteiten daarna gedoseerd worden opgebouwd.

Sporten met rugpijn?
Rugpijn hoeft zeker geen beperking te zijn om te gaan sporten. Juist bij de groep a-specifieke klachten kan gedoseerd sporten goed zijn voor het herstel. Belangrijk is wel om hier de intensiteit op aan te passen. Een beetje pijn is geen probleem, soms merk je zelfs dat dit vanzelf verdwijnt of vermindert bij sportactiviteit. Wanneer het sporten de pijn sterk doet toenemen, kan er een andere oorzaak zijn voor de klachten. Neem in dit geval contact op met je fysiotherapeut voor advies en eventuele behandeling. Soms kan het ook nodig zijn om specifieke oefeningen te doen om de rugklachten te doen herstellen én voorkomen dat ze keer op keer terugkomen. Hierbij moet worden gedacht aan het versterken van spieren in de romp en verbeteren van aansturing, coördinatie en stabiliteit van de lage rug. We zien vaak dat blindweg sterker maken van buik- en rugspieren de klachten niet doet herstellen. Sterker nog, het niet juist uitvoeren van oefentherapie kan zorgen dat jouw klachten blijven of zelfs toenemen. Wanneer je merkt dat dit voor jou ook het geval is, neem dan contact op met je fysiotherapeut voor effectieve oefeningen en/of training voor duurzaam herstel.

Samenvattend kunnen we stellen dat:
• Rugpijn vaak onschuldig is zonder duidelijke weefselschade.
• De helft van de mensen herstelt vanzelf binnen een week, 90% binnen 4 weken.
• Het belangrijk is om niet te lang in een houding te blijven zitten, liggen of staan.
• Gedoseerd opbouwen van trainingsactiviteit goed kan zijn voor het herstel van rugpijn.

In sommige gevallen is het van belang contact op te nemen met een arts of fysiotherapeut:
• Wanneer je merkt dat er geen stijgende lijn in het herstel aanwezig is.
• De rugpijn sterk toeneemt bij fysieke activiteit.
• De rugpijn gepaard gaat met uitstraling in 1 of beide benen.
• Merkt dat de rugklachten steeds terugkomen en standaard buik- en rugoefeningen niet werken.


Terug naar het overzicht