Afspraak maken Online intake

Tabletnek bij kinderen: symptomen en advies

694
Geschreven door Jeannette Hoftijzer op 29/08/2016

Kinderen en jongeren kampen steeds vaker met een ‘tabletnek’. Ze hangen te veel onderuit gezakt in de stoel en bewegen te weinig. De generatie die na 1995 is geboren, bezoekt vaker fysio- en oefentherapeuten met rug-, nek- en schouderklachten. Ook bij ons in de praktijk zien we steeds vaker jongeren met klachten die je eerder verwacht bij volwassenen.

Door het groeiende gebruik van (spel)computers, tablets en smartphones zakken jongeren meer onderuit. Als ze steeds onderuit gezakt zitten, worden de rugspieren niet geactiveerd. De rugspieren verliezen uiteindelijk de functionaliteit om het bovenlichaam rechtop te houden. Bovendien bewegen jongeren te weinig. Al vanaf hun vierde zitten ze bijna de hele dag op school, ze sporten minder en brengen hun vrije tijd meer en meer door met digitaal speelgoed. Klachten ontstaan vooral doordat kinderen bij het werken op de tablet of smartphone hun hoofd voorover laten hangen. Daardoor worden de nekspieren continue op spanning gebracht en geeft dit ook extra druk op de schedel en op het wervelkanaal. En dat is voor kinderen extra schadelijk, omdat zij nog in de groei zijn. Hun wervelkolom past zich zeer snel aan de functie aan. Is die functie gerelateerd aan zitten in een voorovergebogen houding, dan zal de wervelkolom en de spieren daaromheen zich aan deze stand aanpassen.

Symptomen tabletnek
Het woord ‘tabletnek’ suggereert dat iemand alleen nekpijn ervaart. Dat is echter niet waar. Mensen die een verkeerde houding aannemen bij het kijken op hun telefoon en tablet kunnen last krijgen van verschillende soorten klachten. Symptomen de bij een tabletnek kunnen voorkomen zijn:

• Nekpijn
• Rugpijn
• Pijn in één of beide armen
• Last van de ogen
• Hoofdpijn

Tabletnek voorkomen

1. Veranderen van houding
Let goed op de zithouding van kinderen. Laat ze regelmatig van houding veranderen. Na maximaal een half uurtje computer, smartphone of tablet is het tijd voor andere bezigheden.

2. Buiten spelen
Voor kinderen in de basisschoolleeftijd geldt: laat ze zo vaak mogelijk buitenspelen en dan ook echt bewegen. Alleen in de frisse lucht zijn is onvoldoende

3. Tijdslimiet
Stel een duidelijke, scherpe tijdslimiet in voor tv-kijken, computeren en smartphonegebruik.

4. Zithouding tijdens eten
Eet aan tafel en niet met het bord op schoot. Laat je kinderen niet hangen op hun stoel met hun hoofd ondersteund door een hand of een been onder hun billen. Laat ze rechtop zitten, symmetrisch en met de beide voeten op de grond.

5. Juiste bureauhoogte
Voor thuis en op school is het belangrijk dat een bureau de goede hoogte heeft. De ellebogen moeten, als een jongere rechtop zit, goed op het blad kunnen leunen.

6. Herinnering
Als je kind slecht zit, moet je hem of haar daar op wijzen en de houding corrigeren. Hoe vaker je daarop hamert, des te sneller leren ze het af.

7. iPad
Met name pubers hebben de neiging om onderuit gezakt, met kromme rug, met hun iPad te spelen. Fout! Laat ze liggend op hun buik – op bed of op de grond – met zo’n tablet werken. Een prima houding voor een sterkere nek en rug.

8. Zitbal
Kinderen die slecht zitten, zou je een zitbal kunnen geven. Die kunnen ze aan tafel gebruiken of achter hun bureau. Door zo’n bal wordt het rechtop zitten gestimuleerd. Sterker nog: op een balansbal kan je gewoon niet fout zitten.

9. Lekker sporten
Voor kinderen is sport niet alleen een manier om lekker te bewegen en bezig te zijn, maar ook om sociale vaardigheden te ontwikkelen.

10. Goed voorbeeld
Geef als ouder het goede voorbeeld aan je kinderen. Ga dus nooit zelf onderuit gezakt op de bank hangen. Kinderen kopiëren dat.


Terug naar het overzicht