Afspraak maken Online afspraak maken

Sporten met overgewicht? Kies slim!

shutterstock 243302251
Geschreven door Femke van der Meij op 13/12/2015

Een gezonde leefstijl is voor iedereen belangrijk. Daarbij hoort gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging. Als je veel beweegt, voel je jezelf energieker en gezonder. Je conditie wordt beter en je spieren en botten worden sterker. Bewegen heeft ook een gunstig effect op je nachtrust en je wordt minder snel moe.

Bij overgewicht is lichaamsbeweging extra belangrijk voor je gezondheid. Lichaamsbeweging verkleint de kans op hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten (zoals een hartinfarct of een beroerte), suikerziekte (diabetes) en gewrichtsklachten. Als je één van deze aandoeningen hebt, is bewegen belangrijk om je klachten onder controle te houden.

Juiste intensiteit
Er bestaat veel onduidelijkheid omtrent een algemeen advies hoe intensief je moet bewegen om gewicht kwijt te raken. Dit is zeer verschillend van mens tot mens. Een misverstand is dat je door rustige duurtraining het meeste afvalt, omdat dat de vetverbranding zou stimuleren. Uiteindelijk val je af door zoveel mogelijk calorieën te verbranden, en hoe intensiever je sport, hoe meer calorieën je verbruikt. Uiteraard moet je het sporten wel op de juiste manier opbouwen en jouw lichaam laten wennen aan de lichaamsbeweging. Spierpijn treedt vaak pas op 24 tot 48 uur na de training waardoor je het misschien nog niet gelijk voelt en je je spieren kunt overbelasten. Neem rust als je merkt dat je lichaam meer herstel nodig heeft dan 48 uur of kies ervoor om een sportactiviteit te doen waarbij je andere spieren traint.

Sportkeuze
Voor mensen met overgewicht is het vaak lastig om een sport te vinden die goed bij hun past. Er is een risico op blessures, doordat gewrichten zwaar worden belast. Een sport als hardlopen bijvoorbeeld kan al snel leiden tot blessures en gewrichtsklachten. Beter is het om te beginnen met een sport als zwemmen, omdat je in het water gewichtsloos bent, en dus geen last hebt van de overtollige kilo’s. Ook fietsen en wandelen zijn geschikte sporten voor mensen met overgewicht. Wat uiteindelijk belangrijk is, is dat je plezier krijgt in bewegen en de actieve leefstijl vol blijft houden.

Belang van krachttraining
Wie stevige spieren heeft, ziet er strakker uit en voelt zich ook sterker en energieker. Voordeel is dat spierweefsel ‘actief’ weefsel is: je stofwisseling gaat blijvend omhoog als je spiermassa toeneemt. Verder kan krachttraining helpen om de belastbaarheid van enkels, knieën, bekken en rug te vergroten. Combineer je cardiotrainingen dus met krachttraining. Of doe thuis spierversterkende oefeningen zoals opdrukken, squats, lunges en buikspieroefeningen na een rondje fietsen of joggen.

Naast het aanpassen van het beweeggedrag is het uiteraard ook belangrijk om gezonde keuzes te maken met betrekking tot je voeding. Vind je het lastig om te starten met een gezondere leefstijl en wil je graag hulp? Met ons TopFit programma werk je met de beste specialisten resultaatgericht aan je fitheid.

 


Terug naar het overzicht