Afspraak maken Online afspraak maken

Zo begin je met sporten en houd je het vol

hardlopen5
Geschreven door Mellisa Westdijk op 07/06/2015

Herken jij het? Al weken loop je rond met de gedachten om te starten met sporten maar het blijft bij een voornemen. Of misschien ben je al wel enthousiast begonnen maar heb je snel weer opgegeven. Onze fysiotherapeut Melissa helpt je op weg.  

De beslissing nemen om weer te gaan sporten is al een grote stap in de goede richting. Dit kan variëren in het trainen in een sportschool of juist door het uitvoeren van buitenactiviteiten zoals hardlopen, fietsen, wandelen of bootcamp trainingen. Maar hoe begin je en zorg je ervoor dat je volhoudt?

Bepaal je doel - bedenk voor jezelf met welk doel je wilt gaan sporten. Wil je je conditie verbeteren? Afvallen? Spierkracht opbouwen? Meedoen aan een sportevenement? Stel realistische doelen en vertaal deze vervolgens naar concreet gedrag. Het moet duidelijk zijn wat je wel en wat je niet doet. Start met iets waarvan je weet, dat kan ik. Je mag jezelf best uitdagen maar het moet niet onmogelijk zijn.

Kies iets wat je leuk vindt - pak een notitieboekje en noteer een lijst met dingen die je zou kunnen doen om meer te bewegen in het dagelijks leven. Kies vervolgens activiteiten uit waarbij je bij denkt: ja, dit vind ik leuk/krijg ik een goed gevoel bij. Denk daarbij ook aan het goede gevoel wat je hebt na het sporten.

Zoek een maatje - zoek een sportmaatje en je hebt meteen een stok achter de deur. Je zult dan wel moeten om de ander niet teleur te stellen. En je hebt natuurlijk iemand om mee te lachen en te kletsen. Een andere optie is om aan te sluiten bij een vereniging of sport/beweeggroep voor extra motivatie.

Bouw rustig op - laat je lichaam wennen aan de lichaamsbeweging en kies voor een rustige opbouw. Spierpijn treedt vaak pas op 24 tot 48 uur na de training waardoor je het misschien nog niet gelijk voelt en je je spieren kunt overbelasten. Neem rust als je merkt dat je lichaam meer herstel nodig heeft dan 48 uur of kies ervoor om een sportactiviteit te doen waarbij je andere spieren traint. Heb je bijvoorbeeld nog spierpijn na het hardlopen, dan is zwemmen of een rustig fietstochtje een prima alternatief.

Bereid je voor op terugvalsituaties - bijna iedereen die begint met sporten krijgt te maken met terugvalsituaties zoals in periodes van vermoeidheid en drukte. Het is bewezen dat de kans op terugval aanzienlijk kleiner is als je jezelf voorbereidt op deze situaties. Maak alternatieve plannen voor dergelijke momenten. Ga bijvoorbeeld wel sporten maar kies een minder intensief of korter programma. Daarnaast is het een feit dat sport energie opwekt, juist door te gaan sporten wordt je weer actiever. Ook geheugensteuntjes en support van sportmaatjes helpen. Maak afspraken dat je hen belt bij gebrek aan motivatie en terugval. Als laatste helpt belonen ook om je nieuwe gedrag vol te houden. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een dagje sauna als het een maand is gelukt jezelf aan je afspraken te houden. Het vieren van je successen is een belangrijke stap!

Laat je adviseren - laat je adviseren als je twijfelt of je geschikt bent om een bepaalde sport te gaan beoefenen en vraag advies over de juiste trainingsopbouw. Zo voorkom je onnodige overbelasting of blessures die er vaak voor zorgen dat mensen stoppen met sporten.

Mocht je nog niet goed weten hoe je moet starten met sporten. De fysiotherapeuten van Topfysiotherapie Delta zijn gespecialiseerd in begeleiding bij sporten en bewegen. Zij kunnen je helpen om op de juiste wijze te starten met een actievere levensstijl, het vol te houden en te voorkomen dat er blessures ontstaan.


Terug naar het overzicht