Afspraak maken Online afspraak maken

Sportief ouder worden

shutterstock 61491319 2 2
Geschreven door Anne Klomp-Juten op 31/12/2020

Sportief ouder worden

Vanaf het 55ste jaar neemt over het algemeen de fysieke activiteit af. Dat willen we graag voorkomen want bewegen heeft bewezen positieve effecten op lichamelijk, emotioneel en verstandelijk welzijn. Kortom: bewegen is leven. In beweging blijven is daarom van groot belang. Daarbij kan je het best voor jezelf reële doelen stellen door jezelf af te vragen hoeveel moeite je ergens voor gaat doen en hoe je iets vol kunt houden. Stel kleine doelen die te maken hebben met dingen die in het dagelijks leven bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk meer gaan. Je kunt dan denken aan opstaan uit de stoel, traplopen, wandelen naar de winkel en de boodschappen dragen. Met eenvoudige tips en oefeningen kan je al veel winst en daarbij kwaliteit van leven boeken.

Probeer je te houden aan de beweegrichtlijn voor ouderen:

• Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
• Doe minstens 150 minuten (2,5 uur) per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
• Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
• En, voorkom veel stilzitten.

Denk bij het wandelen eens aan:

Pas bijvoorbeeld onderstaande oefeningen voor kracht en balans in het dagelijks leven in:

Bouw het bewegen rustig op! Begin eerst eens met 1 oefening en 15 minuten wandelen en als het goed gaat breidt het stapje voor stapje uit.

Als je vragen hebt of je wil graag een op maat gemaakt beweegschema, neem dan gerust contact op met onze praktijk: Topfysiotherapie Delta (076-8200255). Wij staan voor je klaar!


Terug naar het overzicht