Afspraak maken Online intake

Mag je sporten met spierpijn?

Sporten met spierpijn
Geschreven door Robi van Leersum op 28/02/2018

Je loopt achteruit de trap af. Je voelt spieren in je lijf die je nooit eerder hebt gevoeld. Wat moet je doen? Rust nemen tot de pijn is verdwenen of juist wel weer gaan sporten? Lees het advies van Robi van Leersum, fysiotherapeut en begeleider van vele jeugdtalenten en (top)sporters.

Ontstaan van spierpijn

Spierpijn ontstaat vanwege micro-scheurtjes in het bindweefsel van de spieren en de ophoping van afvalstoffen. Dit is een gevolg van een zwaardere belasting op je spieren die je niet gewend bent of het uitvoeren van bewegingen die je al geruime tijd niet meer hebt gedaan. Spierpijn treedt vaak na 24-48 uur op. Je voelt de spierpijn pas later omdat de spieren direct na de inspanning nog goed doorbloed zijn waardoor je niet merkt dat er schade is ontstaan. De micro-scheurtjes zijn een normale fysiologische reactie van je lichaam en het lichaam repareert dit ook zelf. Dit proces maakt dat je spieren sterker worden Om het proces optimaal te laten werken is het wel nodig om de belasting aan te passen!

Bevorderen herstelproces

Een hersteltraining waarbij je op matig intensief niveau gaat sporten is een prima manier om het herstelproces te bevorderen. Een hardloper kan bijvoorbeeld kiezen voor een wandeling of rustige duurloop om te herstellen. Als sporter is het van essentieel belang om je lichaam goed te leren kennen en de juiste beslissingen te nemen ten aanzien van trainen en rust. Goed naar je lichaam luisteren is ook bij een hersteltraining essentieel. 

Stop bij pijntoename

Tijdens hersteltrainingen zal de spierpijn moeten afnemen doordat je spieren opwarmen en de doorbloeding wordt verbeterd. Is er lokaal een toename van pijn tijdens sporten dan is er mogelijk sprake van een spierscheur of een verrekking. In dit geval is sporten niet toegestaan en adviseren we contact op te nemen met je sportfysiotherapeut of huisarts.

Basisrichtlijn

De basisrichtlijn die je kunt hanteren is de volgende: tijdens de training mag de spierpijn niet erger worden, is dit wel het geval dan moet je stoppen! Kortom: sporten met spierpijn is goed zolang de pijn niet op één plaats optreedt maar diffuus over de gehele spier, het niet te intensief is en de pijn niet toeneemt.

Heb je vragen over jouw specifieke situatie of regelmatig last van spierpijn? Neem contact op met ons team van ervaren sportfysiotherapeuten en ontvang persoonlijk advies.

 

 


Terug naar het overzicht