Afspraak maken Online afspraak maken

Een gezondere leefstijl, hoe pak je dat succesvol aan?

shutterstock 149502551
Geschreven door Freek Weijers op 08/05/2016

Meer bewegen, afvallen, werken aan geestelijke gezondheid of betere balans tussen werk en privé. Mensen hebben vaak de wil om te veranderen, maar hoe pak je dat succesvol aan? Doorzetten en volhouden. Tuurlijk, weten we allemaal. Maar veranderen is lastig en veel mensen vallen na een tijdje terug in oude gewoontes. Ronduit frustrerend! Wil je werken aan een gezondere leefstijl? Lees hier de tips van onze manueel en orthomoleculair therapeut Freek Weijers.

Gedrag
Om je leefstijl te veranderen moet je je gedrag aanpassen. Dat is de zwakke schakel tussen iets plannen en resultaat krijgen. Onze cliënten weten vaak wel wat ze willen bereiken en waarom. Maar hoe kan je jezelf motiveren om het ook echt vol te houden, dat is de cruciale vraag. Eén ding staat voorop, veranderen begint bij jezelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag en dus ook voor het veranderen hiervan. Dit kost aandacht en tijd. Het is belangrijk dat je opzoek gaat naar je intrinsieke motivatie: de motivatie die van binnenuit komt en wat je echt belangrijk vindt in het leven. Stel haalbare doelen en vertaal deze vervolgens naar concreet gedrag: specifiek, meetbaar, reëel en acceptabel. Het moet heel helder zijn wat je wel en wat je niet doet. Start met iets waarvan je weet, dat kan ik! Ga op zoek naar alternatieven voor gewoontes die je wilt veranderen en richt je hierbij op lange termijn successen. Je wilt je leefstijl niet tijdelijk veranderen maar voor altijd.

Terugval
Bijna iedereen die werkt aan een gezondere leefstijl krijgt te maken met terugvalsituaties. Je wilt geen zoetigheid meer eten maar deze maand heb je 4 kinderverjaardagen. Of je wilt 3 keer per week gaan wandelen maar het regent iedere keer op de avond dat je naar buiten wilt. Situaties waarin je makkelijk kan terugvallen in oude gewoontes. We zien dit ook in periodes van stress of vermoeidheid. Het is bewezen dat de kans op terugval aanzienlijk kleiner is als je jezelf voorbereidt op deze situaties. Maak bijvoorbeeld een alternatief plan voor als het regent. Ook geheugensteuntjes helpen om door te zetten op moeilijke momenten (sticker op de wijnfles als je hebt afgesproken alleen nog maar in het weekend te drinken). Betrek mensen bij je plannen. Maak afspraken dat je hen belt in situaties van terugval. Als laatste helpt belonen ook om je nieuwe gedrag vol te houden. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een dagje sauna als het een maand is gelukt jezelf aan je afspraken te houden. Het vieren van je successen is een belangrijke stap! Uiteraard kun je ook een lifestylecoach in de hand nemen voor de ultieme stok achter de deur.

Topfysiotherapie Delta en leefstijlverandering
Regelmatig behandelen we cliënten die door verandering van hun leefstijl een positieve bijdrage kunnen leveren aan herstel en preventie. Onze fysiotherapeuten bespreken dit en geven advies. We inventariseren in welke mate iemand bereid is om te veranderen. De redenen, wensen, mogelijkheden, vertrouwen en noodzaak worden besproken. Aan de hand van onderstaande vragen gaan we samen opzoek naar jouw intrinsieke motivatie voor een gezondere leefstijl.

• Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om te gaan veranderen?
• Wat zou het je opleveren, hoe zou het je leven veranderen?
• Welke mogelijkheden zie je om er mee aan de slag te gaan? (fysiek, geestelijk, sociaal en maatschappelijk)
• Hoe veel vertrouwen heb je er in dat het gaat lukken?
• Waarom zou je het nu willen veranderen?

Ook als je niet bij ons onder behandeling bent voor een gezondheidsprobleem kunnen we je helpen met het veranderen van je leefstijl. Wacht niet tot morgen maar start vandaag. We helpen je graag met het behalen van jouw doelen! Meer informatie kun je vinden op www.topfysiotherapiedelta.nl/topfit of neem contact op met ons team.


Terug naar het overzicht