Afspraak maken Online intake

Jongeren en krachttraining: een gouden combinatie?

Krachttraining jeugd
Geschreven door Jeannette Hoftijzer op 28/12/2017

Te weinig beweging verhoogt de kans op chronische ziekten. Dat begint niet pas als je ruim over de 30 bent: ook jeugd die te weinig beweegt, loopt al meer risico. En dat zijn aanzienlijk wat jongeren in Nederland: bijna 70%(!) van de jeugd tussen 12 en 17 jaar beweegt te weinig. Voldoende bewegen houdt voor jongeren in dat zij dagelijks minstens één uur matig tot intensief bewegen en dat ze niet te veel zitten, maar ook dat ze drie keer per week bot- en spierversterkende oefeningen doen. Dat adviseert de Gezondheidsraad met de Beweegrichtlijnen.

Fietsen, stevig doorlopen en zwemmen zijn voorbeelden van matig tot intensieve beweging. Je hartslag, ademhaling en energieverbruik gaan hierbij omhoog wat positieve gezondheidseffecten heeft. Het verlaagd het risico op chronische ziekten als diabetes mellitus type 2 en hart- en vaatziekten.

Krachtinspanningen?

Bot- en spierversterkende oefeningen willen zeggen: krachtinspanning. Dit hoeft niet met gewichten, maar het kan wel. Krachtoefeningen hebben zowel psychologische als fysieke voordelen, maar toch wordt vaak gedacht dat ze niet goed zijn voor de gezondheid van jongeren. En dus zijn er maar weinig jongeren die aan krachtsport doen, omdat veel ouders dit niet zo zien zitten voor hun kind. Om precies te zijn geeft één op de drie ouders van jongeren tussen de 12-15 jaar aan dat ze liever niet zien dat hun kind aan krachttraining doet, bijvoorbeeld omdat ze denken dat het slecht is voor de groei. Maar is dat wel terecht? Het korte antwoord is nee. Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek om te kunnen zeggen dat de voordelen van krachttraining heel veel groter zijn dan de mogelijke risico’s. Het juist uitvoeren van krachtoefeningen onder deskundige begeleiding is echter wel een belangrijke voorwaarde.

Ook onze fysiotherapeuten zetten regelmatig krachttraining in om bijvoorbeeld kinderen met blessures te helpen herstellen. 

De voordelen van krachttraining

Krachttraining bij jongeren heeft vele voordelen: ze worden uiteraard sterker doordat ze hun spieren trainen, maar ook hun botsterkte neemt toe en hun lichaamssamenstelling (de verhouding tussen vet en spier) verandert. Dit betekent niet per se dat jongeren afvallen, maar wel dat hun spiermassa toeneemt ten opzichte van hun vetmassa, die eventueel afneemt door krachtoefeningen (als dit wordt gecombineerd met de juiste voeding). Ook ontwikkelt de fijne motoriek van jongeren zich verder. Daarnaast voorkomt krachttraining blessures bij jongeren. Los van al deze fysieke effecten, kan krachttraining bij jongeren ervoor zorgen dat ze lekkerder in hun vel zitten.

Onze partner Top Performance Delta verzorgt dagelijks krachttraining voor jongeren in groepsverband. Benieuwd wat deze training voor jouw kind of pupil kan betekenen? Neem contact op met ons team en ontvang persoonlijk advies.

 

 

 


Terug naar het overzicht