Afspraak maken Online intake

Hoe kom je van je rugklachten af?

happy
Geschreven door Pascal Kuijlaars op 10/12/2018

Onze huidige levensstijl zorgt helaas voor dat we steeds meer mensen zien met chronische lage rugpijn. Bij het behandelen van mensen in de praktijk met chronische lage rugklachten gaan wij altijd uit van het belasting-belastbaarheidsmodel.

 

Wat houdt het belasting-belastbaarheidsmodel in?

Bij dit model wordt aan de ene kant in kaart gebracht wat de belasting is die iemand vraagt van zijn of haar lichaam. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van werk, sport of andere activiteiten waarbij er fysieke kracht voor nodig is.

Aan de andere kant proberen we in kaart te brengen wat iemand zijn belastbaarheid is. Hierbij moet je denken aan de mate waarin het lichaam of de rug in staat is deze krachten te verwerken.

 

Waardoor ontstaan er lage rugklachten?

Wanneer mensen problemen in de rug ontwikkelen is dit vaak een gevolg van een disbalans in de belasting en belastbaarheid. Waarbij de belasting op dat moment, of in het verleden is geweest, hoger is dan de belastbaarheid.

Dit kan verschillende oorzaken hebben:


Hoe kom je van je rugklachten af?

Wanneer er sprake is van een disbalans is het belangrijk in kaart te brengen welke factoren verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van deze disbalans.

Soms is het nodig om op korte termijn de belasting te verlagen zodat het lichaam de tijd krijgt het natuurlijk herstel in te zetten. Wel moet er dan gekozen worden om op langere termijn de belastbaarheid te verhogen.

Bij mensen met chronische lage rugklachten ontstaat soms het gedrag om belasting op de rug maar te blijven vermijden en te verminderen. Op korte termijn kan dit inderdaad zorgen voor een verlichting en herstel van de klachten. Op langer termijn kan het structureel functioneren met een lagere belasting zorgen voor een afname van de belastbaarheid. Er moet dan worden gekozen voor een andere en betere strategie.

 

Welke strategie kiezen wij om lage rugpijn structureel te verminderen?

Samen met jouw fysiotherapeut kijk je naar hoe we deze belastbaarheid het beste kunnen opbouwen. Dit betekent meestal door oefentherapie en door training de belasting langzaam en op een slimme manier te gaan verhogen.

Elke klacht is anders dus door een lichamelijk onderzoek / persoonlijke screening kan worden bepaald welke delen van het lichaam goed belastbaar zijn en welke regio’s soms wat meer specifieke training en oefeningen nodig hebben. 

Vaak is algemene krachttraining zoals gebruikt wordt in de fitness niet specifiek genoeg waardoor deze juist kan bijdragen aan overbelasting. Wanneer deze training op de goede manier wordt gedoseerd en de juiste oefeningen worden ingezet kan op een gecontroleerde manier bijdragen aan het verhogen van de belasting.

 

Lange termijn strategie dus …

Bij een overbelasting wordt er dus kritisch gekeken naar de verhoudingen in belasting en belastbaarheid. Wanneer deze niet meer in balans zijn moet er worden ingegrepen en aangepast. Op korte termijn kan dit met het verlagen van de belasting, echter op langere termijn kan dit niet de beste strategie zijn. Wij gaan voor lange termijn want daar heb jij veel meer baat bij.

 


Terug naar het overzicht