Afspraak maken Online afspraak maken

Bloeddruk verlagen door meer bewegen

Bloeddruk small
21/01/2016

We weten natuurlijk allemaal dat we meer moeten bewegen. Dit advies krijg je constant te horen maar is niet altijd even gemakkelijk, helemaal wanneer lichaamsbeweging niet in je systeem zit of wanneer je problemen ervaart bij bewegen. De reden dat we steeds vaker het advies krijgen om meer te bewegen heeft te maken met onze leefstijl. We brengen steeds meer tijd zittend door. Zitten in de trein of auto naar je werk toe, zitten achter het bureau tijdens de werkdag, zitten op weg naar huis en ’s avonds zitten op de bank. Al dat zitten is slecht voor onze gezondheid. Er wordt zelfs gezegd dat zitten het nieuwe roken is.

Gevolgen van inactief gedrag
Onderzoeken naar sedentair gedrag (inactief gedrag) brengen duidelijk in kaart dat het grootste gedeelte van de dag zittend doorbrengen de kans op hart- en vaatziekten vergroot, vooral het stijver worden van de aderwanden is een gevolg van onze zittende leefstijl. Ook heeft het zitten invloed op je insulineresistentie. Dit laatste is vaak een aanloopje tot diabetes type 2.

Ontstaan van hoge bloeddruk
Meestal is een te hoge bloeddruk een gevolg van meerdere ongezonde leefstijlfactoren die gezamenlijk funest zijn voor je bloeddruk. Denk hierbij aan een ongezond voedingspatroon in combinatie met onvoldoende lichaamsbeweging en of overgewicht. Voldoe je aan deze randvoorwaarden dan doet de factor tijd de rest. Al deze ongezonde randvoorwaarden hebben namelijk tijd nodig om als een sluipmoordenaar de schade aan te brengen aan je bloedvaten.

Meer bewegen = lagere bloeddruk
Lichaamsbeweging is absoluut essentieel om je bloeddruk te verlagen. Het mooie aan lichaamsbeweging is dat zelfs een beetje al voldoende is om van de vele gezondheidsvoordelen gebruik te maken. Lichaamsbeweging is één van de beste medicijnen om je aderen flexibel en toegankelijk te houden, daarbij is lichaamsbeweging ook nog eens één van de meest effectieve manieren om stress tegen te gaan. Zie lichaamsbeweging niet als een verplicht tijdverdrijf, zie het als een hele belangrijke investering in jouw gezondheid.

Wist je dat je van lichaamsbeweging ook meer energie krijgt en je gelukshormonen aanmaakt? Deze gelukshormonen zijn de tegenhanger van stresshormonen, hoe meer genots/gelukshormonen jij aanmaakt des te minder kans heb je dat je lichaam in de stressmodus staat.

De effecten van lichaamsbeweging op je bloeddruk
Regelmatig je hartslag verhogen door middel van cardio-oefeningen (wandelen, joggen, zwemmen, fietsen) kan je bloeddruk met wel 5 tot 10 mm Hg verlagen.
Vergeet niet dat zelfs een kleine verlaging al een enorm positieve invloed heeft op het risico op hart- en vaatziekten.

Kleine aanpassingen zorgen voor een groot resultaat
Aanbevolen in Nederland is om tenminste 30 minuten per dag te bewegen. Wanneer het gaat om de bloeddruk te verlagen zijn met name hartslagverhogende activiteiten aan te bevelen. Je kunt bijvoorbeeld gaan wandelen, joggen, fietsen of zwemmen. Vergeet ook niet af en toe krachttraining in combinatie met lenigheidsoefeningen te doen. Je stofwisseling gaat blijvend omhoog als je meer spiermassa hebt, je voelt je energieker en je verkleint de kans op vervelende blessures. Klik hier voor meer tips.

Voldoende lichaamsbeweging zorgt er ook voor dat je sneller afvalt en je minder last hebt van stress. Bovendien werkt een vaste gezonde routine andere gezonde gewoontes in de hand! De kans is groot dat als je een gezonde gewoonte in je leven implementeert er daarna meerdere zullen volgen.

Heb je een duwtje in de rug nodig of ervaar je problemen met bewegen? Kijk dan eens bij ons TopFit programma.


Terug naar het overzicht