Afspraak maken Online intake

Wat kun je zelf doen bij artroseklachten?

shutterstock 563963443 small
Geschreven door Freek Weijers op 10/04/2018

Artrose is een aandoening aan de gewrichten in ons lichaam en is hetzelfde als slijtage van het kraakbeen. Artrose kan in ieder gewricht van het lichaam voorkomen. Heup- en knieartrose komt in Nederland het meeste voor. Bij artrose raakt het kraakbeen van een gewricht langzaam beschadigd en dit kan verschillende klachten veroorzaken zoals: beperkingen in het bewegen, pijn, verminderde kracht, angst om door de knie te zakken en stijfheid.

Bewegen en voeding als basisbehandeling bij artrose

De behandeling van artrose blijft doorgaans beperkt tot medicinale pijnbestrijding. Artrose is een chronische aandoening waardoor meestal jarenlang medicatie gebruikt moet worden. Vanwege het grote risico op ernstige bijwerkingen gaan steeds meer artrosepatiƫnten op zoek naar alternatieve behandelingen. De afgelopen jaren is het aantal onderzoeken naar deze behandelmethoden toegenomen en inmiddels is er veel bewijs over de positieve werking van oefentherapie en voeding op artroseklachten.

Door oefentherapie en de spieren te trainen krijg je weer controle tijdens het bewegen en ben je niet meer bang om door je knie te zakken. Ook zien we dat pijn met 30% kan afnemen door specifieke oefeningen en krachttraining te doen. Uit onderzoek is gebleken dat oefenen 2x effectiever is dan gebruik van medicatie. Met goede voorlichting en adviezen over het dagelijks leven kun je verdere slijtage voorkomen en een eventuele operatie uitstellen of zelf voorkomen. Ook door gezonde en gevarieerde voeding (eventueel aangevuld met supplementen) krijg je meer controle over jouw klachten.

Wat kun je het beste eten?

Een belangrijk startpunt is het verbeteren van het zuur-base evenwicht. Dus verzurend voedsel sterk verminderen en basische (alkaliserende) voeding het hoofdbestanddeel van de maaltijden maken. Suiker, vlees, zuivel, kaas, granen en frisdrank zijn sterke zuurvormers en groene bladgroenten en fruit maken het lichaam basisch. Zo heeft broccoli een aangetoond gunstig effect op de gewrichten.

Eet daarnaast voedsel dat ontstekingen remt. Dat zijn producten met gezonde olie en vetten, omega 3 en 9 zoals olijfolie, kokosolie, noten, zaden en pitten. Visolie en krilolie bevatten ook gezonde omega 3 vetten. Eet regelmatig vette vis, bij voorkeur kleine roofvisjes zoals sardines, ansjovis, zalm en haring. Diverse kruiden werken ook ontstekingsremmend, bijvoorbeeld kurkuma en zwarte peper. Zwavelhoudend voedsel zoals ui, prei en knoflook is ook gunstig voor gezond kraakbeen.

Vervolgens al het eten dat ontstekingsbevorderend werkt uit de voeding weglaten. Dat zijn vooral suiker, granen en verkeerde vetten. Voor sommige mensen is het heel ingrijpend om geen brood, pasta, pizza, koekjes en zoutjes meer te eten, maar het is wel essentieel voor gezonde gewrichten. Wil je persoonlijk voedingsadvies? Onze orthomoleculair therapeut Freek Weijers helpt je graag.

Hoe kan de Topfysiotherapie Delta jou helpen?
Wij helpen je om beter en zekerder te bewegen met minder pijn. Voor mensen met artrose aan de knie of heup hebben we het Artrose Actief Beweegprogramma. Met dit programma gaan we 12 weken samen met jou aan de slag met als resultaat een actiever leven en vermindering van pijn en stijfheid. We trainen de kracht van de beenspieren, de controle van de gewrichten en geven je voorlichting over hoe je om kan gaan met artrose. In kleine groepjes van 4-6 personen stimuleren we je om jouw persoonlijke doelen te behalen.


Terug naar het overzicht