Afspraak maken Online intake

5 BASIS ANTI-AGING TIPS

3174340588 23b4d97742 b
Geschreven door Freek Weijers op 27/08/2018

Iedereen wil graag gezond ouder worden. Dat regelmatig bewegen daarbij helpt, dat weten de meeste van ons. Dat juist krachttraining een bijdrage levert aan gezond ouder worden weten jullie misschien ook wel. Maar hoe zit dat met voeding? Kunnen we met gezonde voeding ook het verouderingsproces beïnvloeden? 

 

Het proces van ouder worden

Biologisch gezien vernieuwt ons lichaam zichzelf tot ongeveer ons 35e levensjaar. Dit houdt in dat de cellen zich vernieuwen en weinig tekenen van veroudering voorkomen. Naarmate we ouder worden zien we het verouderingsproces vaak als eerste aan de huid. We gaan dan allemaal smeren en de huid van de buitenkant jong proberen te houden. Hier is uiteraard niets mis mee - mits je het op een natuurlijke manier blijft doen - maar vergeten vaak de binnenkant. Wat kun je doen met voeding om het verouderingsproces iets te vertragen?

 

5 basis anti-aging tips

  1. Minder of vermijd geraffineerde suikers

    Te veel gebruik van suiker kan veroudering in de hand werken. Suikermoleculen kunnen schadelijke verbindingen aangaan met eiwitten, aminozuren en vetten. Hierdoor wordt ook de huid stugger en rimpeliger. Voorkom dit door op lage temperaturen te bakken, probeer vaker in kokosolie of ghee te bakken en bak koolhydraten en eiwitten (bijvoorbeeld aardappelen en kaas) zo min mogelijk samen. 

    Onbewerkte voeding bevat alle vitaminen en mineralen die je lichaam herkent en nodig heeft. Meer groente en fruit eten, meer vis in plaats van vlees, vaker een ei koken of roerbakken, meer kruiden, noten en zaden toevoegen aan je eetpatroon.

      

  2. Eet pure onbewerkte voeding

    Zorg ervoor dat je voeding rechtstreeks van het land komt en uit de zee zonder tussenkomst van de voedingsindustrie. Mediterrane voeding komt hierbij het dichtst in de buurt. Uit recent onderzoek blijkt dat ook het risico op hart- en vaatziekten en botverlies (osteoporose) afneemt door de mediterrane voedingswijze.

     

  3. Kies voor biologisch

    Heb je de mogelijkheid om volledig biologisch te eten, daar doe je jouw lichaam zeker een plezier mee. Is dat geen optie voor je, probeer dan alle dierlijke producten biologisch te kopen. Op deze manier verklein je de hoeveelheid kunstmatige hormonen en allerlei andere toevoegingen in jouw lichaam. Vaak is het namelijk zo dat de dieren volgespoten worden met hormonen en antibiotica om zo snel mogelijk te groeien. Dit zijn lichaamsvreemde stoffen en zijn niet anti-aging.

  4. Eet en drink anti-oxidanten 

    Anti-aging tegengaan met voeding kan heel goed wanneer je voldoende anti-oxidanten in je lichaam hebt. Denk hierbij onder andere aan: knoflook, blauwe bessen, kurkuma, rozemarijn en groene thee.

  5. Detox je lichaam

    Het is van belang om je bindweefsel gezond te houden. Een van de beste manieren om dat te doen is om, onder professionele begeleiding, te detoxen. Hierdoor laat je de ontgiftingsorganen zoals de lever, nieren, darmen en de huid beter werken. De toxische stoffen die we binnenkrijgen nestelen zich namelijk graag in het bindweefsel, de huid, maar ook in het vetweefsel en de gewrichten. Met detoxen ontlast je de ontgiftingsorganen en laat je de schadelijke stoffen die je hebt opgeslagen los. 

Als laatste een bonus tip, maak je minder zorgen om het feit dat je ouder wordt. Stress werkt namelijk negatief op het verouderingsproces. Die lachrimpels mogen best gezien worden.





Terug naar het overzicht