Aanmelden Patiëntenportaal

Blijf in beweging, ook in tijden van corona

bewegen corona logo
24/04/2020

Het is voor veel mensen een verwarrende tijd. De natuur ontwaakt, het zonnetje schijnt in overvloed. Het is heerlijk om naar buiten te gaan. Maar we worden gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven.

En dat is verstandig, maar gelukkig zijn er nog steeds dingen die wel kunnen.
Er zijn ook veel creatieve initiatieven om het voor mensen die echt niet naar buiten kunnen wat aangenamer te maken. Spontane concerten bij verzorgingshuizen, gymoefeningen met een docent op afstand op je balkon, of zelfs bingo op het balkon.

Maar vooral het minder bewegen kan zorgen voor problemen. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen! Zonder beweging worden onze spieren slapper, gewichten stijver, gaat zelfs ons geheugen achteruit. Maar ook onze darmen gaan minder goed werken, waardoor de kans op verstopping toeneemt.

Als bekkenfysiotherapeuten zijn wij gespecialiseerd in deze klachten. We helpen jou graag om vitaal en gezond te blijven! Helaas kunnen we dit nu (nog) niet in onze praktijk doen. Maar we geven jou graag alvast wat tips! Heb je vragen? Bel of mail ons dan gerust.

1. Houd je spieren los en soepel

We mogen gelukkig gewoon naar buiten. Dus maak als dat kan een wandeling, of ga een stukje fietsen. Maar ook binnen kun je actief blijven; probeer eens mee te doen met Nederland in beweging. Of ook heel leuk als je kleine kinderen hebt: zapp at home met Nathan Rutjens.

Belangrijk is dat je iedere dag minimaal en het liefs aaneengesloten 30 minuten matig intensief beweegt. Je moet voelen dat daarbij je ademhaling versnelt en je hartslag wat omhoog gaat.

2. Tips voor een goede darmwerking 

Om even terug te komen op het minder goed werken van je darmen als je minder beweegt. Daar hebben we een aantal specifieke tips voor: 

  1. Blijf goed drinken. Minimaal 1,5 liter per dag. Als je genoeg drinkt blijft je ontlasting wat zachter.
  2. Eet voldoende vezels. Denk bijv. aan bruin brood, groente en fruit, noten. Meer informatie hierover vind je op de website van het voedingscentrum.
  3. Ontspan en adem goed in je buik. Je ontlasting komt alleen als je ontspant. Neem de tijd voor je toiletbezoek.
  4. Probeer zoveel mogelijk een vast toiletritme aan te houden.
  5. Ga ontspannen op het toilet zitten. Je moet je voeten goed plat op de grond kunnen zetten. Gebruik als dit niet kan een voetenbankje.
  6. Gebruik het kantelen van je bekken in combinatie met je ademhaling om je darmen te activeren. Dit gaat zo: kantel je bekken naar voren (holle rug) en adem in, kantel je bekken naar achter (bolle rug) en adem uit.
  7. Als je voelt dat de ontlasting eraan komt, kun je terwijl je bekken naar achter kantelt op de uitademing rustig een beetje mee duwen. Niet te hard persen!

 En voor de rest, blijf vooral gezond!

bewegen corona groot


Terug naar het overzicht